Nõmme Põhikool Sprejela nas je podravnateljica, Marge Tamkivi, ki nam je predstavila delovanje šole. Poudarila je posebno organizacijo razreda za učence s posebnimi potrebami, kjer učitelji ne poznajo diagnoz učencev, temveč prejmejo le priporočila in strategije za delo z njimi. Ker lahko v Estoniji šole same določijo določen delež vsebin predmetnika, so na tej šoli uvedli predmet, ki povezuje umetnost in ekonomijo. Velik poudarek dajejo tudi digitalni pismenosti, zato imajo učenci obvezen predmet računalništvo v 4., 6. in 8. razredu. Med obiskom smo hospitirale pri pouku zgodovine, glasbe in angleščine, kjer smo opazile močno prisotnost IKT. Večina učilnic ima interaktivne table, učenci uporabljajo telefone za reševanje kvizov in dostopajo do učnih vsebin preko QR-kod. Zanimiva se nam je zdela tudi uporaba t. i. »hotela za telefone«, kamor učenci ob vstopu v razred pospravijo telefone do konca pouka. Mahtra Põhikool Sprejel nas je ambiciozen in motiviran ravnatelj, Edgar Roditšenko, ki si prizadeva, da bi se lahko vsi učenci, ki to želijo, vpisali na srednjo šolo. To je do zdaj zaradi jezikovnih ovir in slabših rezultatov na nacionalnih preizkusih uspelo redkim. Šola ima poseben urnik – učne ure trajajo 80 minut, s kratkimi 5-minutnimi odmori in enim daljšim, 50-minutnim. Takšna organizacija se je po besedah ravnatelja izkazala za učinkovito: učenci so bolj zbrani, motivirani, manj je domačih nalog, pouk poteka bolj disciplinirano, počasnejši učenci pa lažje sledijo snovi. V predmetnik so vključili tudi obvezen predmet debatnega krožka (od 4. do 9. razreda), ki učence spodbuja k izražanju mnenj, razvoju kritičnega mišljenja in komunikaciji v estonščini. Velik poudarek dajejo tudi poučevanju socialno-čustvenih veščin, saj verjamejo, da so prav te ključne za visoke dosežke estonskih učencev. Ogledale smo si tudi uro dodatne strokovne pomoči za učence s posebnimi potrebami in se seznanile z različnimi metodami dela. Mustamäe Riigigümnaasium Tudi ta šola ima poseben urnik – učne ure trajajo 70 minut, glavni odmor pa eno uro. Gimnazija sodeluje z bližnjimi fakultetami, kjer študenti izvajajo izbirne predmete, kar dijakom omogoča zgodnje preizkušanje različnih poklicnih področij. Ravnatelj nam je razkazal moderno opremljeno šolo, zasnovano v stilu vesoljske ladje. Hospitirale smo pri pouku nemščine, likovne umetnosti in laboratorijskih vajah pri kemiji. Učni načrt vključuje tudi predmet Jaz 2.0, namenjen razvoju socialnih in čustvenih veščin, ter predmet Časovnica, ki povezuje zgodovino, literaturo, umetnost, glasbo in likovno umetnost. Na šoli spodbujajo samostojnost, samoorganizacijo, učenje učenja in izvajanje projektov. Veliko je skupinskega dela z mentorji, ki spremljajo manjše skupine dijakov. Za razliko od drugih šol tukaj nimajo razvite dodatne strokovne pomoči, svetovalne ure pa potekajo le izven rednega pouka. Zanimivost šole so tudi opazovalne skupine – učitelji opazujejo pouk svojih kolegov in nato skupaj razpravljajo o izboljšavah. Tallinna 21. Kool Poleg izjemnih glasbenih dosežkov šola ponuja tudi širok spekter interesnih dejavnosti: folklora, show dance, znanost, programiranje v Minecraftu, razvoj iger v Robloxu, robotika, fotografski in gledališki krožki, športne dejavnosti, »Unicorn squad« – tehnologija za dekleta in mnoge druge. Učence od 1. do 6. razreda uniformirano oblačijo v sproščene uniforme. Predstavitev šole sta nam pripravili učenka leta in učiteljica razrednega pouka Piret Kellam, ki je tudi predstojnica tega področja. Poudarile so pomembnost uravnoteženosti vrednot, kjer se prepletajo disciplina, kreativnost, svoboda in odgovornost. Posebnost šole je tudi mentorski sistem, v katerem starejši učenci pomagajo mlajšim pri projektih, učenju in dejavnostih. Oceno učenčevega znanja ne podajo le učitelji, ampak tudi starši in sami učenci skozi samooceno. Sklepne misli Estonski šolski sistem nam je ponudil veliko navdiha. Predvsem v smislu večje avtonomije šol, projektnega dela, spodbujanja ustvarjalnosti in učenja veščin, ki presegajo klasično znanje. Vse to lahko predstavlja izziv, a hkrati dragoceno smer tudi za naše šole v prihodnosti.
Vilma lampe Tjaša Drofenik Katja Rovan Bernarda Močilnik |
1. do 3. razred |
4. in 5. razred |
6. do 9. razred |
Šola |
OPB |